Bellvei expressa't en llibertat
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.

La creu de Terme de Bellvei

Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty La creu de Terme de Bellvei

Missatge  GEMA Dg Gen 25, 2009 8:58 pm

Amics
Com ja deveu sabé ahir 24/01/09 la creu de terme de Bellvei va ser tombada per el vent, jo sempre la havia vist al mateix lloc i tinc alguns anys i bons rècords de passejades fins allí, per la foto que te penjada el Manel a la seva WWW. Meteobellvei, sembla que tenia una anima mols petita, o sigui que desprès de netejar-la no es va clavar molt be, o sigui per que dures molts anys al mateix lloc.
M’agradaria que el historiador Josep fes alguna explicació sobre la historia de la creu, si tenia algun valor com monument o solament marcava fins on arribava el terme de Bellvei, parlo amb passat per que crec que ja es irrecuperable.

GEMA
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty RESPOSTA A GEMA

Missatge  JOSEPHUS Dc Gen 28, 2009 9:03 pm

Sr. Gema

La història de la Creu de terme..., és una història coneguda. Vas poder conèixer mossen Joan? Crec que en un opuscle que edità en ocasió del 300 centenari de l´Església hi va dir alguna cosa sobre la Creu, a ell, doncs, et remeto. Jo no el tinc ara mateix a mà. La Creu, crec, s´inaugurà els anys 50 del segle XX.

No fa massa, aquesta Creu fou objecte d´una reparació, poc afortunada, ja que ha caigut; la original s´hagués mantingut malgrat la ventolera. Relacionat amb la Creu i igual d´important era el camí de la Creu, que durant segles fou la porta d´entrada al poble tot venint del Vendrell, aquest camí, sabràs, ja fa temps que ha “caigut” a causa del cicló urbanitzador, un cicló que no ha tingut cap respecte per res en cap sentit i que, en gran part, és responsable de l´actual crisi econòmica.

JOSEPHUS
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty a la gema

Missatge  anònim Dj Gen 29, 2009 2:25 am

la creu que tu havias vist quan eras petita no és la mateixa creu que va caure per el vent.
ja que fa uns 10 anys un coche la va atropellar i trencar i en van fer una de nova.
al josepus.
referent a l'antic cami és va supstituir per un de nou i segur que abans de aquet hi devia haver un de més antic que creuava el poble.
jo no donaria la culpa a la construció de pisos.
la vida esta en constan evolució,la evolució comporta camvis.
negar aixó és negar el tipo de vida que portem.volem que els records que tenim no és moguin de lloc sense renunciar a la comoditat
dels camvis que la evolució comporta

anònim
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty MES SOBRE LA CREU...

Missatge  JOSEPHUS Dv Gen 30, 2009 1:19 am

I EL CAMÍ

És possible que la Creu que s´ha trencat no fos la primera Creu que allí hi va haver i no em refereixo a la què s´instal.là els anys 50 o 40 –ara no n´estic segur, caldria consultar l´opuscle o recòrrer a la memòria oral- arranjada ara fa 10 anys. Aranjada, crec, i no feta nova com diu l´anònim, i si m´equivoco em corretgiu. Tampoc n´estic segur, però vaig sentir dir que algunes de les pedres originals van desaparèixer després del xoc de l´automòbil, i que es restaurà amb les que quedaven i fent un afegit substituidor d´aquelles amb mer ciment i deixant-la un xic més baixeta del que era l´original.

Tampoc sé que va passar amb la possible primera creu, és quelcom que caldira indagar. Potser en la guerra civil es destruí, no ho sé. El que si sé i n´estic segur, perquè està documentat, és que el desaparegut camí es deïa camí de la Creu i que una partida de terra en aquella zona és deïa partida de la Creu, i que hi havia tres propietaris que tenien terra en aquella partida i entre els tres sumaven set jornals de terra. I això –el nom Creu en una partida de terra i en un camí- era al segle XV, segons la documentació al nostre abast. I si tenien aquest nom és que hi devia haver ja una creu allí.

L´anònim –a mi m´agradaria més anomenar-lo pel seu nom però, de moment, no es deixa- parla un xic molt de presa quan diu “segur que abans de aquet hi devia haver un de més antic que creuava el poble”. El camí de la Creu mai ha creuat el poble, era un camí per entrar o per sortir del poble però la seva continuïtat dins el poble ja donava lloc a un nom de carrer, a un nom diferent. Ara bé, amb el creixement que els últims anys hem vist, s´hagués pogut integrar dins el poble, com passà, en el seu temps amb el carrer de Mar o el carrer de Montpeó, per dir només dos exemples. El camí de la creu no en va substituir cap altre en la seva funció de manera que era tant antic com ell mateix. El teu “segurament” és molt gratuït, penso. O disposes d´elements per continuar defensant la teva hipòtetica afirmació? Si és així, torna´m resposta.

Per la meva part, em reservo respondre a la segona part del teu discurs per a una altra ocasió. Fins aviat i gràcies per acceptar el diàleg, sr. o sra. anònim/a.

JOSEPHUS
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty la segona part

Missatge  Batman Dv Gen 30, 2009 7:09 pm

La resposta de l'anònim (la segona part) no és una raó, en tot cas és una justificació.

Els canvis poden ser sobtats o suaus, poden ser agressius o integradors amb el medi, es pot preservar la memòria o es pot fer "tabola rassa". Tot són opcions i, si són raonades i conscients, cultes i sentides, les dues opcions poden ser qualitatives, no destructives.

La comoditat no comporta destruir una creu o un camí. És una opció. El problema rau quan no hi ha arguments i es pretenen justificar accions inconscients, amb l'aparença de "progrés", en ares de l'evolució. Evolució cap a on? cap el mono? segurament afirmaria Newton, si tornés, veient on ha arribat avui dia el grau d'insensatesa de la nostra societat.

Batman
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty Esmena

Missatge  Batman Dl Feb 02, 2009 10:30 am

Perdoneu, en l'escrit anterior, on posa Newton ha de posar Darwin -Charles Darwin- qui va escriure i investigar sobre l'origen de les espècies.

Per cert, el 2009 és l'any Darwin i l'editorial Edicions 62 ha publicat una versió en català de "l'Origen de les espècies" coincidint amb el 150 aniversari de la seva publicació -1859-. Recomanat pels qui volen saber més enllà dels falsos conceptes.. en aquest cas de la paraula "evolució".

Batman
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty No ho sabia que el vent l'havia tombada

Missatge  Ramon-Admin Dt Feb 10, 2009 8:05 pm

Doncs m'he enterat a través d'aquí, de totes maneres sabeu si hi ha intenció de restaurar-la, o fer-ne alguna de nova amb les pedres actuals? o alguna cosa?
Ramon-Admin
Ramon-Admin
Admin

Nombre de missatges : 126
Data d'inscripció : 18/10/2008

https://bellvei.1talk.net

Tornar a dalt Ir abajo

La creu de Terme de Bellvei Empty Re: La creu de Terme de Bellvei

Missatge  Contenido patrocinado


Contenido patrocinado


Tornar a dalt Ir abajo

Tornar a dalt

- Temas similares

 
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum